Czy możesz ćwiczyć z bólem? 0
Czy możesz ćwiczyć z bólem?

Ćwiczysz regularnie lub uprawiasz sport? To na pewno przynajmniej raz przesadziłeś i wypadłeś z gry z powodu jakiegoś urazu. Musisz dać organizmowi czas na odzyskanie sił, ale z odrobiną planowania i zdrowego rozsądku (i za zgodą twojego lekarza), możesz nie rezygnować z normalnego rytmu zajęć. Choć pewnie będziesz musiał go nieco zmodyfikować, na czas regeneracji.

DOZNAŁEŚ KONTUZJI, CZY JESTEŚ TYLKO OBOLAŁY?

Warto słuchać swojego ciała, bo może tylko wydaje ci się, że doznałeś urazu, a tak naprawdę jesteś tylko obolały. Ma to duże znaczenie, jeśli chcesz ustalić, co mogło zaszkodzić ci w czasie treningu.

Czasami ból po ćwiczeniach to normalna rzecz, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz. Ból mięśniowy pojawia się nawet dzień lub dwa po treningu. Wtedy możesz pomyśleć, że doznałeś urazu, a to zazwyczaj reakcja organizmu na nowy rodzaj wysiłku, ciężki trening lub ćwiczenia - jeśli nie byłeś wystarczająco rozgrzany.

Zwykle nie trzeba przerywać ćwiczeń, jeśli wciąż chcesz być aktywny, ale może to powodować dyskomfort. Dlatego możesz potrzebować nieco odpoczynku, by jak najlepiej wykorzystać kolejny trening. Jeśli ból pojawia się u ciebie po raz pierwszy i nie ustępuje mimo leczenia lub nawet pogłębia się, możliwe że doznałeś urazu.

CO DALEJ? CZY MOŻESZ ĆWICZYĆ?

Przed rozpoczęciem lub wznowieniem treningu spotkaj się z lekarzem, by upewnić się, że uraz jest prawidłowo rozpoznany i zaleczony. Pamiętaj jednak, że niektóre urazy mogą wymagać zaprzestania dalszych treningów.

Możesz też zmodyfikować swój harmonogram pomijając ćwiczenia wymagające użycia kontuzjowanych części ciała. Na przykład, jeśli doznałeś kontuzji kolana, lekarz może doradzić ci unikanie ćwiczeń kardio lub ćwiczeń siłowych na dolne partie ciała. Niemniej, jeśli nie doradzono ci inaczej, wciąż możesz pracować nad górą sylwetki. Pomyśl, jak ćwiczyć w pozycji siedzącej lub leżącej tak, by nie nadwyrężać kontuzjowanego stawu lub mięśnia. Podejdź to tego jak do wyzwania!

NIE ĆWICZ Z BÓLEM

Oprzyj się pokusie powrotu do normalnego rytmu treningów, nawet jeśli czujesz się już lepiej. Przerwij ćwiczenia, jeśli czujesz ból w kontuzjowanej części ciała lub gdzieś indziej — nawet jeśli wykonujesz ćwiczenia zalecane przez lekarza lub fizjoterapeutę.

DAJ SOBIE CZAS NA REGENERACJĘ

Odpuszczanie sobie ćwiczeń, by odzyskać siły po kontuzji, może być frustrujące, ale przeciąganie może wydłużyć pełną regenerację i pogorszyć twój uraz.

Przyda ci się:

Metoda RICE

- przy wielu, ale nie wszystkich urazach sportowych (unikaj jej przy zwichnięciach). Ma ona 4 etapy:

  • Rest Odpoczynek - Przerwij to, co robisz gdy poczujesz ból.
  • Ice Lód - Przyłóż worek lodu na 15 -20 minut. Daj sobie wystarczająco dużo czasu, by kontuzjowany obszar rozgrzał się między kolejnymi etapami leczenia.
  • Compression Ucisk - Owiń obszar bandażem elastycznym, by ograniczyć obrzęk.
  • Elevation Podniesienie - Użyj poduszki, sofy lub pufy do przytrzymania obszaru objętego kontuzją w górze.

MOŻESZ ZAPOBIEGAĆ PRZYSZŁYM OBRAŻENIOM

Zadaj sobie kilka pytań i wprowadź zmiany, które uznasz za konieczne. Może ci pomóc trener osobisty. Odpowiedz sobie:

  • Czy byłeś dostatecznie rozgrzany?
  • Czy nie przemęczyłeś się?
  • Czy podnosiłeś ciężary będąc w słabszej formie?
  • Czy mogłeś korzystać z pomocy asekuranta?

Przyjrzyj się też rodzajom ćwiczeń, które wykonujesz. Być może poświęcasz zbyt dużo uwagi tylko jednemu obszarowi swojego ciała. Upewnij się, że wykonujesz różne rodzaje ćwiczeń przeznaczonych na różne obszary ciała.

Nikt z nas nie chce być kontuzjowany, ani ćwiczyć z bólem.  Dlatego powinieneś pamiętać o paru rzeczach:

  • Zachowaj elastyczność i równowagę: Napięte mięśnie powodują nierównowagę, która może prowadzić do urazów. Np., jeśli twoje mięśnie czterogłowe (przód nogi) są silniejsze niż ścięgno podkolanowe (tył nogi), możesz naciągnąć a nawet zerwać ścięgno.
  • Unikaj przetrenowania: Gdy twoje mięśnie są zmęczone, nie mogą wspierać i chronić twoich wiązadeł i ścięgien. Osłabione mięśnie mogą prowadzić do urazów z przetrenowania.
  • Wzmocnij całe swoje ciało: Wzmocnienie wszystkich grup mięśni redukuje nierówności, które zmuszają inne mięśnie do nadmiernego wysiłku.

Powodzenia!

 na podst. verywellfit.com

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl